torsdag 29 september 2016

Rooftop Rant

I skrivande stund sitter jag på taket till en gångbro. Det är så mörkt som det kan bli här i Tuen Mun men himlen har ett spöklikt rosa sken. Omkring mig tornar höghus med lysande fönster och under mig hör jag bilar som snabbt susar fram. Jag sitter här och försöker tänka igenom veckan som gått men veckodagarna flyter samman. I måndags lämnade jag in mitt första individuella arbete, en analys av en artikel om att förhandla med mer själ/hjärta. Jag ska även presentera mitt arbete inför klassen på måndag. Jag känner mig ganska exalterad, det är en bra kurs och härliga människor som har valt den så jag känner mig trygg. Idag lämnade jag in mitt andra arbete för terminen, i en annan kurs jag läser... denna handlade om moral och argument för/emot olika typer av agerande.

Kurserna här är inte svåra, men eftersom att vi läser fem ämnen samtidigt och dessutom har ett ton inlämningsarbeten och grupparbeten så blir det svårt att hinna med. På söndag ska jag sätta mig och läsa ikapp lite som jag missat i veckan... Vi har en kurs som heter "global aspects of business" där läraren mest läser från sin powerpoint och dessutom pratar för fort. I den kursen måste man memorera allt, har jag fått höra av elever som läst den kursen förut. Det handlar inte så mycket om att förstå, som att kunna recitera lärarens exakta ord från powerpoint.

Idag efter min första lektion frågade min professor om jag ville äta lunch med honom. En sådan sak vet jag inte skulle vara riktigt okej i Linköping... Det är verkligen olika gränser mellan lärare och elever här och i Sverige. Det är mycket "sir" och artighetsfraser i Hong Kong, men lärarna står samtidigt eleverna närmre. Tyvärr var jag tvungen att säga nej eftersom jag behövde gå till biblioteket.. men jag och Ludvig (om också blev medbjuden) ska följa med på lunch efter tisdagens lektion nästa vecka. Jag ser verkligen fram emot det!

Nu är det dags för mig att äta upp mitt äpple och kliva ner från taket. Imorgon väntar mycket kul, som jag vill vara pigg nog att njuta av.

P.s Det här inlägget är inspirerat av Birgitta, som påminde mig om hur intressant även vardagen kan vara att läsa om.

Godnatt Hong Kong

1 kommentar:

  1. Hej,
    onekligen är det inte svårt att fylla dagarna och så roligt att Cuong nu också är på plats så ni kan dela alla dessa upplevelser. Det är spännande att uppleva andra kulturer (särskilt om man slipper magsjuka mm).
    Kram,
    Elisabet

    SvaraRadera