måndag 28 november 2016

Secondary school visit

Förra onsdagen, den 23:e November, var jag och Cuong på besök i en skola och berättade om Sverige. Cuong blev tillfrågad (och drog med mig) av en bekant som gör mycket volontärarbete här i Hong Kong med ett företag som heter ICE - Interactive Cultural Education. Vi var där från 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen, tillsammans med ett gäng andra personer från olika länder.

Igår var jag tillbaka på samma skola men denna gången var det inte föreläsningar i klassrum utan en mässa där vi hade olika bås för olika länder så att eleverna själva kunde gå runt och prata med oss. De var mycket mer öppna och nyfikna utanför klassrummet. Jag och vår bekant Gustav hade ett Sverige-bås där vi bjöd på kaviar-mackor och pepparkakor. Förvånansvärt många av barnen/ungdomarna tyckte att Kalles Kaviar va jättegott! En grupp tjejer kom fram och bad mig skriva ner namnet och var de kunde köpa "fiskpålägget", sedan ville de ta en bild med mig. De ser så unga ut, men ungdomarna vi träffade under onsdagen och måndagen är mellan 15-17 år gamla. Jag hade gissat på 12 år, om jag inte hade vetat.

Om en vecka ska jag följa med till en ny skola. Det var jätte kul att göra detta, inte bara för skolungdomarna utan för att de som jobbar med detta är så härliga människor! (Dessutom får man en 100 Hkd per gång haha)

Bilder från Onsdagen:



Bilder från i måndags: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar